سیاست‌های خارجی ایالات متحده آمریکا 147

بروزرسانی:‌ ۱۴۰۴/۰۶/۲۸

انتخاب کنید(فقط ‌دیجیتال / دیجیتال‌وچاپی): تعداد: (حمایت از کتاب)
نظرات و دیدگاه‌های خود را برایمان ارسال کنید
  • احسان جعفری فر

سیاست‌های خارجی ایالات متحده آمریکا

کتاب "سیاست‌های خارجی ایالات متحده آمریکا " ترجمه دکتر احسان جعفری فر با افتخار در #انتشارات_رجال منتشر گردید

شما نیز برای انتشار آثار ارزشمند علمی و پژوهشی خود در انتشارات رجال با ما در ارتباط باشید:

09142052930

@dr_Ehsanjafarifar

@PUB_REJAL_ARTICLE

انتشارات رجال (ناشر رجال علمی و سیاسی)

 @pub_rejal_article

           09142052930


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : درک سیاست‌های خارجی ایالات‌متحده 3

اهداف یادگیری 3

مقدمه: اهمیت سیاست خارجی 4

درک سیاست خارجی ایالات‌متحده 6

تغییرات سیاست خارجی ایالات‌متحده 8

چارچوبی برای درک سیاست‌گذاری خارجی ایالات‌متحده 9

کاخ سفید. 11

دیوان‌سالاری سیاست خارجی. 11

کنگره. 11

سیاست و عدم قطعیت در قرن بیست و یکم 12

 فصل دوم : زمینه جهانی و تاریخی: قدرت، نقش و سیاست‌ها درصحنه جهانی 19

مقدمه: زمینه جهانی و تاریخی چالش‌های معاصر 19

زمینه جهانی: الگوها و بحث‌ها در سیاست خارجی ایالات‌متحده 21

از انزواگرایی به بین‌الملل گرایی؟ 23

دوره قاره‌ای، 1776–1865 31

دوره منطقه‌ای، 1865–1940 34

دوره جهانی، 1941–تاکنون 39

نتایج جنگ جهانی 39

اجماع جنگ سرد، 1947-1968 41

عدم توافق در جنگ سرد، 1969-1989 46

سال‌های پس از جنگ سرد، 1990-2001 49

سال‌های پس از 11 سپتامبر، 2002 تا کنون 54

پاسخ ترامپ و بایدن در دنیای در حال تغییر 54

خلاصه: زمینه جهانی و چالش‌های سیاست خارجی ایالات‌متحده 62

فصل سوم : رئیس‌جمهور و رهبری کاخ سفید 77

مقدمه: رئیس‌جمهور و سیاست‌گذاری خارجی ایالات‌متحده 78

پارادوکس قدرت ریاست‌جمهوری 79

نقش‌ها و قدرت‌های رسمی 80

رئیس دولت 80

دیپلمات ارشد 80

رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس اجرایی 81

رئیس قانون‌گذار 81

منابع غیررسمی رهبری 82

محدودیت‌ها و موانع 82

زمان 82

زمان رئیس‌جمهور 85

محدودیت زمان رئیس‌جمهور 85

اطلاعات 86

دیوان سالاری 86

چالش‌های رهبری رئیس‌جمهور و محدودیت‌های قدرت اجرایی 87

کنگره 87

عناصر نامطمئن 88

زمینه جهانی و تاریخی 88

دادگاه‌ها 89

رأي عمومی 89

رسانه‌ها 90

رئیس‌جمهوری: فرد و مقام 90

شخص: ویژگی‌های فردی 90

نگاهی دقیق‌تر به شخصیت رئیس‌جمهور جیمز دیوید باربر و «شخصیت ریاست‌جمهوری» 91

جایگاه دیگر روسای‌جمهور در دوران پس از جنگ سرد 93

دفتر: کارکنان و مشاوران ریاست‌جمهوری 93

رهبری کاخ سفید و ارتباطات با مشاوران شخصی 94

رئیس‌دفتر 94

نقش معاون رئیس‌جمهور در سیاست‌گذاری خارجی 95

رهبری از کاخ سفید 99

تناقض در عمل: الگوها و عملکرد 102

قدرت، حوزه مسائل و رهبری کاخ سفید 102

چرخه زندگی ریاست‌جمهوری و رهبری کاخ سفید 104

رهبری سیاست خارجی کاخ سفید درزمینه‌ای تاریخی 107

جنگ جهانی دوم و اجماع جنگ سرد 108

تضعیف اجماع جنگ سرد و مبارزه برای رهبری کاخ سفید 110

سال‌های پس از جنگ سرد و پس از 11 سپتامبر 115

چالش ترامپ 120

ترامپ و چالش‌های رهبری 121

رویکرد بایدن 122

خلاصه: چالش‌های رهبری ریاست‌جمهوری 123

فصل چهارم : درک دیوانسالاری سیاست خارجی و وزارت امور خارجه 126

مقدمه: دیوانسالاری سیاست خارجی و وزارت امور خارجه 126

درک دیوانسالاری 127

اندازه دیوان‌سالاری 129

پیچیدگی دیوانسالاری 130

توسعه تاریخی دیوانسالاری 131

وزارت امور خارجه در داخل و خارج 133

وظایف وزارت امور خارجه 133

ساختار و فرآیند دیوانسالاری 136

در داخل 136

در خارج 139

فرآیند 143

مسائل عمده در سیاست خارجی ایالات‌متحده 143

انتصابات در وزارت امور خارجه 144

کمک‌های خارجی و دیپلماسی عمومی 147

آژانس ایالات‌متحده برای توسعه بین‌المللی (USAID). 147

دیپلماسی عمومی. 148

با نگاهی به دیپلماسی عمومی و خدمات خارجی 149

فرهنگ زیرگروهی خدمات خارجی 149

ویژگی‌های دیگر فرهنگ زیرگروهی خدمات خارجی 153

ویژگی سوم خدمات خارجی: دیپلماسی به‌عنوان ابزار اصلی سیاست خارجی ایالات‌متحده 154

ویژگی چهارم خدمات خارجی: تمایل به عمومی بودن 154

ویژگی پنجم خدمات خارجی: تمایل به وفاداری و احتیاط 155

نقش و تأثیر: افول وزارت امور خارجه 156

افزایش اهمیت امور بین‌الملل 156

ظهور قدرت آمریکا 156

گسترش بوروکراسی سیاست خارجی 156

انقلاب ارتباطات جهانی 157

افزایش وابستگی به نیرو 157

اهمیت روزافزون اقتصاد بین‌الملل 158

پیامدها برای وابستگی رئیس‌جمهور به وزارت خارجه 158

وزیر امور خارجه 162

 فصل پنجم : فهم بوروکراسی سیاست خارجی: وزارت دفاع 172

مقدمه: وزارت دفاع 172

ماهیت تأسیسات نظامی مدرن 173

وزارت دفاع: عملکردها در طول زمان 174

یکپارچگی و تخصص بیشتر نیروی نظامی 174

ارتش بزرگ و دائمی 175

گسترش در اندازه و دامنه بوروکراتیک 175

ساختار سازمانی و فرآیند 177

فرآیند سازمانی پیچیده‌تر اما کارآمدتر 178

فرآیند اداری 178

فرآیند مشاوره 179

فرآیند عملیاتی 180

چالش‌های فرآیندی و ساختاری 181

مشکلات اطلاعاتی 182

تکرار و همپوشانی فعالیت‌ها 183

مشکلات هماهنگی 183

فرهنگ‌های زیر‌فرهنگی نظامی مدرن 184

مسائل در مشاوره نظامی و روابط غیرنظامی-نظامی 187

تحول نظامی، رامسفلد، و عراق و افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر 188

جنگ‌های اوباما 189

تنگنای ترامپ 193

در دولت بایدن 195

روابط غیرنظامی-نظامی: نگرانی مداوم 195

وزارت دفاع ایالات‌متحده و چالش‌های قدرت نظامی آمریکا 202

راه‌های جنگ 202

چالش‌های هماهنگی 205

بودجه و پرسنل 206

مواجهه با تهدیدات و چالش‌های جدید 209

ابزارهای جنگ سایبری 209

 فصل ششم : درک دیوان‌سالاری سیاست خارجی:جامعه اطلاعاتی 207

اهداف و فعالیت‌های اطلاعاتی 208

چشم و گوش: جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات 209

سپر: ضدجاسوسی و حفاظت از اسرار 211

تهدیدات و اطلاعاتی علیه ایالات‌متحده به سازمان‌ها 211

شمشیر: عملیات پنهانی 211

سازمان‌های اطلاعاتی اصلی 212

سازمان‌های اطلاعاتی وزارت دفاع 214

سازمان امنیت ملی (NSA) 214

دفتر شناسایی ملی (NRO) و آژانس اطلاعات جغرافیایی ملی (NGA) 215

آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) 215

خدمات نظامی 216

سازمان‌های غیر وزارت دفاع 216

دفتر اطلاعات و تحقیقات (INR) 217

اداره فدرال تحقیقات (FBI) 217

وزارت‌های انرژی و خزانه‌داری و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) 217

سیا، ODNI و هماهنگی اطلاعاتی از جنگ جهانی دوم به بعد 218

سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) 218

دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) 219

الگوهای موجود در فرایند اطلاعاتی 220

مشکلات هماهنگی 221

مشکلات تولیدکننده-مشتری 227

مسائل تولیدکننده-مشتری 231

بخش 1: سیاست‌گذاری و مشکلات سیاسی در اطلاعات 231

تنوع در موفقیت‌های اطلاعاتی 232

سیا و عملیات‌های پنهانی 238

«روزهای خوب» 239

"سقوط" و اصلاحات در دهه 1970 244

رونق دوباره در دهه 1980 245

انطباق با دوران پس از جنگ سرد و پس از 11 سپتامبر 245

در دوران پس از جنگ سرد 246

پس از 11 سپتامبر 2001 247

جامعه اطلاعاتی و سیاست‌گذاری خارجی ایالات‌متحده 249

فصل هفتم : مدیریت بوروکراسی سیاست خارجی: سیستم شورای امنیت ملی 253

اداره تحقیقات فدرال (FBI) 254

وزارت انرژی، وزارت خزانه‌داری و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) 255

سازمان اطلاعات مرکزی (CIA)، مدیر اطلاعات ملی (ODNI) و هماهنگی اطلاعات از زمان جنگ جهانی دوم 255

سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) 255

سازمان‌دهی و مدیریت فرآیند سیاست‌گذاری 256

جهت‌گیری، دستور کار و سطح مشارکت رئیس‌جمهور 256

سازمان‌دهی فرآیند سیاست‌گذاری 257

سیستم شورای امنیت ملی (NSC) 260

منشأ سیستم NSC 261

سازمان‌دهی فرایند سیاست‌گذاری 262

سیستم شورای امنیت ملی 265

ریشه‌های سیستم شورای امنیت ملی 266

الگوهای تغییر در شورای امنیت ملی 267

طبیعت و نقش در حال تحول سیستم شورای امنیت ملی 270

شورای امنیت ملی اولیه به‌عنوان یک نهاد مشورتی، 1947–1960 270

رشد مشاور امنیت ملی و کارکنان، ۱۹۶۱–۱۹۶۸ 271

صعود مشاور امنیت ملی و کارکنان، ۱۹۶۹–۱۹۸۸ 272

مدل معاصر شورای امنیت ملی، 1989–تاکنون 276

سیستم شورای امنیت ملی جورج ه. و. بوش 277

سیستم شورای امنیت ملی بیل کلینتون 279

سیستم شورای امنیت ملی جورج بوش پسر 280

سیستم شورای امنیت ملی جورج بوش و تغییرات در دوران پس از 11 سپتامبر 283

سیستم شورای امنیت ملی باراک اوباما 283

سیستم شورای امنیت ملی ترامپ: اصلاح یا سردرگمی؟ 286

سیستم شورای امنیت ملی بایدن: بازگشت به اجماع. 289

سیستم شورای امنیت ملی (NSC) و مدیریت ریاست‌جمهوری از دیدگاه تاریخی 293

فصل هشتم :بوروکراسی اقتصادی خارجی و شورای اقتصادی ملی 298

سیاست اقتصادی خارجی ایالات‌متحده درزمینه تاریخی 299

نهادهای دولتی مرتبط 304

بخش‌های اجرایی 305

وزارت خزانه‌داری 305

وزارت امور خارجه 305

وزارت کشاورزی 305

وزارت بازرگانی 306

وزارت انرژی 306

وزارت کار 306

سایر آژانس‌ها 307

فدرال رزرو 307

کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده 307

بانک صادرات–واردات ایالات‌متحده 308

شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی خارجی 308

آژانس تجارت و توسعه ایالات‌متحده 308

آژانس‌های EOP 308

مدیریت بوروکراسی اقتصادی خارجی 309

توجه و دانش رئیس‌جمهور 309

هماهنگی سیاست اقتصادی خارجی در دوران جنگ سرد 310

شورای اقتصادی ملی (NEC) و سیاست‌های کلان اقتصاد بین‌الملل 311

رابرت روبین و انتقال 314

عملکرد NEC 315

شورای اقتصادی ملی و سیاستگذاری اقتصادی خارجی از زمان ریاست‌جمهوری کلینتون 317

NEC در دوره جرج بوش 317

سیاستگذاری اقتصادی خارجی و NEC اوباما 319

دولت ترامپ و (عدم) هماهنگی در سیاست‌گذاری اقتصادی خارجی 322

اقتصاد خارجی و آینده نامطمئن قدرت ریاست‌جمهوری 325

فصل نهم :کنگره و سیاست‌های بین‌نهادی 328

زمینه سیاست‌گذاری خارجی کنگره 329

بنیان قانون اساسی سیاست خارجی 330

دادگاه‌ها، کنگره و ریاست‌جمهوری 331

عوامل کنگره و مسیرهای تأثیرگذاری 333

الگوهای تاریخی روابط میان‌دستگاهی در سیاست خارجی 335

رهبری ریاست‌جمهوری در دوران جنگ سرد 337

هم‌آهنگی کنگره، 1944–1950 337

خصومت‌های کنگره، 1951–1955 337

تسلیم کنگره، 1955–1965 338

آگاهی کنگره، 1966–1969 339

چالش‌های کنگره در برابر سیاست‌های جنگ و خارجی ایالات‌متحده 339

احیای کنگره در دوران پس از ویتنام 340

درگیری‌های کلاسیک قوه مقننه و مجریه 340

فهم احیای کنگره 341

کمیته‌ها. 341

آداب و رویه‌های کنگره. 343

نیروی انسانی. 343

کنگره پس از جنگ سرد. 344

قطبی‌شدن و حزبی‌شدن 344

دولت تقسیم‌شده 347

سیاست تهدید 348

تأثیر بر سیاست‌گذاری خارجی کنگره 348

چالش‌های کنگره در مواجهه با سیاست خارجی ایالات‌متحده پس از حملات 11 سپتامبر 2001 349

رفتار کنگره در چهار حوزه سیاستی 353

قدرت‌های جنگی 353

مشاوره و موافقت با انتصابات و پیمان‌ها 357

نقش کنگره در توافقات بین‌المللی 359

قدرت جیب و قدرت قانون‌گذاری 362

حمله‌های تروریستی 11 سپتامبر و واکنش کنگره 363

قدرت نظارت و تحقیق 364

کنگره و سیاست خارجی 368

 فصل دهم : توضیح سیاست‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی 373

متن: فرآیند سیاست‌گذاری 374

توضیح سیاست‌گذاری 376

مدل بازیگر عقلانی 377

تفکر گروهی 379

سیاست‌های دولتی 383

فرآیند سازمانی 386

سیاست‌های بین دستگاهی 391

خلاصه: درک تصمیمات سیاست خارجی 391

الگوهای سیاستگذاری خارجی 392

سیاست‌های ریاست‌جمهوری 393

شناخت و تصاویر 394

تصاویر دشمن و سیاست‌های خارجی 398

شخصیت 398

شخصیت و سیاست‌های خارجی 403

سیاست‌های بوروکراتیک 403

سیاست‌های بین‌نهادی 407

یادداشتی درباره بحران‌ها 412

واقعیت پیچیده سیاست‌گذاری 414

فصل یازدهم : مردم و سیاست خارجی 418

تأثیر نظر عمومی 420

حکمت سنتی 420

اجماع جدید: عمومی پیچیده‌تر و با پیامدهای بیشتر 421

درک افکار عمومی 425

نخبگان، مردم متوجه و مردم عادی 425

تأثیر غیرمستقیم و بلندمدت 430

الگوهای عمده در نظر عمومی 433

ایدئولوژی سیاسی و گرایش‌های سیاست خارجی 435

سال‌های جنگ سرد: ضدکمونیسم و اجماع لیبرال-محافظه‌کار 436

پس از ویتنام: تفرقه و اختلافات 437

رشد چپ و بین‌المللی‌گرایی لیبرال 438

رشد راست‌گرایان و بین‌المللی‌گرایی محافظه‌کارانه 439

ظهور نون بین‌المللی‌گرایی 439

تجزیه، سردرگمی و بازآرایی؟ 440

فرهنگ سیاسی آمریکایی و سبک ملی 447

معصومیت، خیرخواهی و استثنای‌گرایی 448

پیامدهای سیاست خارجی 450

تأثیر افکار عمومی بر سیاست خارجی آمریکا 455

 فصل دوازدهم:گروه‌های ذی‌نفع و سیاست خارجی 459

مشارکت سیاسی معاصر 460

گروه‌های ذی‌نفوذ و جنبش‌های اجتماعی: منشأ و توسعه 462

استراتژی‌های نفوذ در سیاست گروهی 465

تحول سیاست گروه‌ها در سیاست خارجی ایالات‌متحده 467

سیاست گروه‌ها در دوران جنگ سرد 467

پ POLICY خارجی و گروه‌های مرتبط با جنگ سرد 468

زیرساخت نظامی-صنعتی-علمی 471

تأسیس سیاست خارجی 475

دگرگونی سیاست‌گذاری گروهی پس از ویتنام 476

سیاست‌گذاری گروهی پس از ویتنام 477

فروپاشی نهاد سیاست خارجی 477

گسترش سیاست‌های گروهی 479

فصل سیزدهم : رسانه‌ها و سیاست خارجی 499

حکمت مرسوم و واقعیت پیچیده 500

فهم منابع و پوشش اخبار 502

منابع اخبار 502

پوشش خبری معاصر 503

اخبار و سیاست خارجی از جنگ جهانی دوم تاکنون 508

پوشش خبری پس از جنگ ویتنام 510

پوشش خبری پس از جنگ سرد 510

رشد اینترنت 512

ظهور منابع خبری با رویکرد ایدئولوژیک بیشتر 515

ظهور رسانه‌های اجتماعی 517

رسانه‌ها و سیاست خارجی 523

ویژگی‌های صنعت رسانه 523

رسانه‌های اصلی و تأثیر آن‌ها 524

عوامل مؤثر بر پوشش خبری 526

سیستم خبری و سیاست خارجی 529

پوشش بین‌المللی 530

رسانه‌ها، سیاست و فرآیند سیاست‌گذاری 530

تأثیر CNN 531

نگاهی به سیاست نمادین و مشروعیت 534

نتایج‌گیری درباره رسانه‌ها و سیاست خارجی 541

فصل چهاردهم : الگوها، فرآیندها و سیاست‌گذاری خارجی 545

سیاست‌ها و الگوها 548

رهبری در سیاست‌گذاری خارجی ایالات‌متحده 552

زمینه رهبری سیاست خارجی 552

الگوهای رهبری سیاست خارجی 553

رهبری کاخ سفید 553

عوامل مؤثر بر رهبری کاخ سفید 555

رهبری بوروکراتیک 555

رهبری کنگره 555

سیاست‌های بین‌نهادی. 558

نتیجه‌گیری: آینده سیاست‌گذاری خارجی ایالات‌متحده 558

 منابع 601





نمایش بیشتر بستن