- احسان جعفری فر
سیاستهای خارجی ایالات متحده آمریکا
کتاب "سیاستهای خارجی ایالات متحده آمریکا " ترجمه دکتر احسان جعفری فر با افتخار در #انتشارات_رجال منتشر گردید
شما نیز برای انتشار آثار ارزشمند علمی و پژوهشی خود در انتشارات رجال با ما در ارتباط باشید:
09142052930
@dr_Ehsanjafarifar
@PUB_REJAL_ARTICLE
انتشارات رجال (ناشر رجال علمی و سیاسی)
@pub_rejal_article
09142052930
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : درک سیاستهای خارجی ایالاتمتحده 3
اهداف یادگیری 3
مقدمه: اهمیت سیاست خارجی 4
درک سیاست خارجی ایالاتمتحده 6
تغییرات سیاست خارجی ایالاتمتحده 8
چارچوبی برای درک سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده 9
کاخ سفید. 11
دیوانسالاری سیاست خارجی. 11
کنگره. 11
سیاست و عدم قطعیت در قرن بیست و یکم 12
فصل دوم : زمینه جهانی و تاریخی: قدرت، نقش و سیاستها درصحنه جهانی 19
مقدمه: زمینه جهانی و تاریخی چالشهای معاصر 19
زمینه جهانی: الگوها و بحثها در سیاست خارجی ایالاتمتحده 21
از انزواگرایی به بینالملل گرایی؟ 23
دوره قارهای، 1776–1865 31
دوره منطقهای، 1865–1940 34
دوره جهانی، 1941–تاکنون 39
نتایج جنگ جهانی 39
اجماع جنگ سرد، 1947-1968 41
عدم توافق در جنگ سرد، 1969-1989 46
سالهای پس از جنگ سرد، 1990-2001 49
سالهای پس از 11 سپتامبر، 2002 تا کنون 54
پاسخ ترامپ و بایدن در دنیای در حال تغییر 54
خلاصه: زمینه جهانی و چالشهای سیاست خارجی ایالاتمتحده 62
فصل سوم : رئیسجمهور و رهبری کاخ سفید 77
مقدمه: رئیسجمهور و سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده 78
پارادوکس قدرت ریاستجمهوری 79
نقشها و قدرتهای رسمی 80
رئیس دولت 80
دیپلمات ارشد 80
رئیسجمهور بهعنوان رئیس اجرایی 81
رئیس قانونگذار 81
منابع غیررسمی رهبری 82
محدودیتها و موانع 82
زمان 82
زمان رئیسجمهور 85
محدودیت زمان رئیسجمهور 85
اطلاعات 86
دیوان سالاری 86
چالشهای رهبری رئیسجمهور و محدودیتهای قدرت اجرایی 87
کنگره 87
عناصر نامطمئن 88
زمینه جهانی و تاریخی 88
دادگاهها 89
رأي عمومی 89
رسانهها 90
رئیسجمهوری: فرد و مقام 90
شخص: ویژگیهای فردی 90
نگاهی دقیقتر به شخصیت رئیسجمهور جیمز دیوید باربر و «شخصیت ریاستجمهوری» 91
جایگاه دیگر روسایجمهور در دوران پس از جنگ سرد 93
دفتر: کارکنان و مشاوران ریاستجمهوری 93
رهبری کاخ سفید و ارتباطات با مشاوران شخصی 94
رئیسدفتر 94
نقش معاون رئیسجمهور در سیاستگذاری خارجی 95
رهبری از کاخ سفید 99
تناقض در عمل: الگوها و عملکرد 102
قدرت، حوزه مسائل و رهبری کاخ سفید 102
چرخه زندگی ریاستجمهوری و رهبری کاخ سفید 104
رهبری سیاست خارجی کاخ سفید درزمینهای تاریخی 107
جنگ جهانی دوم و اجماع جنگ سرد 108
تضعیف اجماع جنگ سرد و مبارزه برای رهبری کاخ سفید 110
سالهای پس از جنگ سرد و پس از 11 سپتامبر 115
چالش ترامپ 120
ترامپ و چالشهای رهبری 121
رویکرد بایدن 122
خلاصه: چالشهای رهبری ریاستجمهوری 123
فصل چهارم : درک دیوانسالاری سیاست خارجی و وزارت امور خارجه 126
مقدمه: دیوانسالاری سیاست خارجی و وزارت امور خارجه 126
درک دیوانسالاری 127
اندازه دیوانسالاری 129
پیچیدگی دیوانسالاری 130
توسعه تاریخی دیوانسالاری 131
وزارت امور خارجه در داخل و خارج 133
وظایف وزارت امور خارجه 133
ساختار و فرآیند دیوانسالاری 136
در داخل 136
در خارج 139
فرآیند 143
مسائل عمده در سیاست خارجی ایالاتمتحده 143
انتصابات در وزارت امور خارجه 144
کمکهای خارجی و دیپلماسی عمومی 147
آژانس ایالاتمتحده برای توسعه بینالمللی (USAID). 147
دیپلماسی عمومی. 148
با نگاهی به دیپلماسی عمومی و خدمات خارجی 149
فرهنگ زیرگروهی خدمات خارجی 149
ویژگیهای دیگر فرهنگ زیرگروهی خدمات خارجی 153
ویژگی سوم خدمات خارجی: دیپلماسی بهعنوان ابزار اصلی سیاست خارجی ایالاتمتحده 154
ویژگی چهارم خدمات خارجی: تمایل به عمومی بودن 154
ویژگی پنجم خدمات خارجی: تمایل به وفاداری و احتیاط 155
نقش و تأثیر: افول وزارت امور خارجه 156
افزایش اهمیت امور بینالملل 156
ظهور قدرت آمریکا 156
گسترش بوروکراسی سیاست خارجی 156
انقلاب ارتباطات جهانی 157
افزایش وابستگی به نیرو 157
اهمیت روزافزون اقتصاد بینالملل 158
پیامدها برای وابستگی رئیسجمهور به وزارت خارجه 158
وزیر امور خارجه 162
فصل پنجم : فهم بوروکراسی سیاست خارجی: وزارت دفاع 172
مقدمه: وزارت دفاع 172
ماهیت تأسیسات نظامی مدرن 173
وزارت دفاع: عملکردها در طول زمان 174
یکپارچگی و تخصص بیشتر نیروی نظامی 174
ارتش بزرگ و دائمی 175
گسترش در اندازه و دامنه بوروکراتیک 175
ساختار سازمانی و فرآیند 177
فرآیند سازمانی پیچیدهتر اما کارآمدتر 178
فرآیند اداری 178
فرآیند مشاوره 179
فرآیند عملیاتی 180
چالشهای فرآیندی و ساختاری 181
مشکلات اطلاعاتی 182
تکرار و همپوشانی فعالیتها 183
مشکلات هماهنگی 183
فرهنگهای زیرفرهنگی نظامی مدرن 184
مسائل در مشاوره نظامی و روابط غیرنظامی-نظامی 187
تحول نظامی، رامسفلد، و عراق و افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر 188
جنگهای اوباما 189
تنگنای ترامپ 193
در دولت بایدن 195
روابط غیرنظامی-نظامی: نگرانی مداوم 195
وزارت دفاع ایالاتمتحده و چالشهای قدرت نظامی آمریکا 202
راههای جنگ 202
چالشهای هماهنگی 205
بودجه و پرسنل 206
مواجهه با تهدیدات و چالشهای جدید 209
ابزارهای جنگ سایبری 209
فصل ششم : درک دیوانسالاری سیاست خارجی:جامعه اطلاعاتی 207
اهداف و فعالیتهای اطلاعاتی 208
چشم و گوش: جمعآوری و تحلیل اطلاعات 209
سپر: ضدجاسوسی و حفاظت از اسرار 211
تهدیدات و اطلاعاتی علیه ایالاتمتحده به سازمانها 211
شمشیر: عملیات پنهانی 211
سازمانهای اطلاعاتی اصلی 212
سازمانهای اطلاعاتی وزارت دفاع 214
سازمان امنیت ملی (NSA) 214
دفتر شناسایی ملی (NRO) و آژانس اطلاعات جغرافیایی ملی (NGA) 215
آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) 215
خدمات نظامی 216
سازمانهای غیر وزارت دفاع 216
دفتر اطلاعات و تحقیقات (INR) 217
اداره فدرال تحقیقات (FBI) 217
وزارتهای انرژی و خزانهداری و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) 217
سیا، ODNI و هماهنگی اطلاعاتی از جنگ جهانی دوم به بعد 218
سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) 218
دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) 219
الگوهای موجود در فرایند اطلاعاتی 220
مشکلات هماهنگی 221
مشکلات تولیدکننده-مشتری 227
مسائل تولیدکننده-مشتری 231
بخش 1: سیاستگذاری و مشکلات سیاسی در اطلاعات 231
تنوع در موفقیتهای اطلاعاتی 232
سیا و عملیاتهای پنهانی 238
«روزهای خوب» 239
"سقوط" و اصلاحات در دهه 1970 244
رونق دوباره در دهه 1980 245
انطباق با دوران پس از جنگ سرد و پس از 11 سپتامبر 245
در دوران پس از جنگ سرد 246
پس از 11 سپتامبر 2001 247
جامعه اطلاعاتی و سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده 249
فصل هفتم : مدیریت بوروکراسی سیاست خارجی: سیستم شورای امنیت ملی 253
اداره تحقیقات فدرال (FBI) 254
وزارت انرژی، وزارت خزانهداری و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) 255
سازمان اطلاعات مرکزی (CIA)، مدیر اطلاعات ملی (ODNI) و هماهنگی اطلاعات از زمان جنگ جهانی دوم 255
سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) 255
سازماندهی و مدیریت فرآیند سیاستگذاری 256
جهتگیری، دستور کار و سطح مشارکت رئیسجمهور 256
سازماندهی فرآیند سیاستگذاری 257
سیستم شورای امنیت ملی (NSC) 260
منشأ سیستم NSC 261
سازماندهی فرایند سیاستگذاری 262
سیستم شورای امنیت ملی 265
ریشههای سیستم شورای امنیت ملی 266
الگوهای تغییر در شورای امنیت ملی 267
طبیعت و نقش در حال تحول سیستم شورای امنیت ملی 270
شورای امنیت ملی اولیه بهعنوان یک نهاد مشورتی، 1947–1960 270
رشد مشاور امنیت ملی و کارکنان، ۱۹۶۱–۱۹۶۸ 271
صعود مشاور امنیت ملی و کارکنان، ۱۹۶۹–۱۹۸۸ 272
مدل معاصر شورای امنیت ملی، 1989–تاکنون 276
سیستم شورای امنیت ملی جورج ه. و. بوش 277
سیستم شورای امنیت ملی بیل کلینتون 279
سیستم شورای امنیت ملی جورج بوش پسر 280
سیستم شورای امنیت ملی جورج بوش و تغییرات در دوران پس از 11 سپتامبر 283
سیستم شورای امنیت ملی باراک اوباما 283
سیستم شورای امنیت ملی ترامپ: اصلاح یا سردرگمی؟ 286
سیستم شورای امنیت ملی بایدن: بازگشت به اجماع. 289
سیستم شورای امنیت ملی (NSC) و مدیریت ریاستجمهوری از دیدگاه تاریخی 293
فصل هشتم :بوروکراسی اقتصادی خارجی و شورای اقتصادی ملی 298
سیاست اقتصادی خارجی ایالاتمتحده درزمینه تاریخی 299
نهادهای دولتی مرتبط 304
بخشهای اجرایی 305
وزارت خزانهداری 305
وزارت امور خارجه 305
وزارت کشاورزی 305
وزارت بازرگانی 306
وزارت انرژی 306
وزارت کار 306
سایر آژانسها 307
فدرال رزرو 307
کمیسیون تجارت بینالمللی ایالاتمتحده 307
بانک صادرات–واردات ایالاتمتحده 308
شرکت سرمایهگذاری خصوصی خارجی 308
آژانس تجارت و توسعه ایالاتمتحده 308
آژانسهای EOP 308
مدیریت بوروکراسی اقتصادی خارجی 309
توجه و دانش رئیسجمهور 309
هماهنگی سیاست اقتصادی خارجی در دوران جنگ سرد 310
شورای اقتصادی ملی (NEC) و سیاستهای کلان اقتصاد بینالملل 311
رابرت روبین و انتقال 314
عملکرد NEC 315
شورای اقتصادی ملی و سیاستگذاری اقتصادی خارجی از زمان ریاستجمهوری کلینتون 317
NEC در دوره جرج بوش 317
سیاستگذاری اقتصادی خارجی و NEC اوباما 319
دولت ترامپ و (عدم) هماهنگی در سیاستگذاری اقتصادی خارجی 322
اقتصاد خارجی و آینده نامطمئن قدرت ریاستجمهوری 325
فصل نهم :کنگره و سیاستهای بیننهادی 328
زمینه سیاستگذاری خارجی کنگره 329
بنیان قانون اساسی سیاست خارجی 330
دادگاهها، کنگره و ریاستجمهوری 331
عوامل کنگره و مسیرهای تأثیرگذاری 333
الگوهای تاریخی روابط میاندستگاهی در سیاست خارجی 335
رهبری ریاستجمهوری در دوران جنگ سرد 337
همآهنگی کنگره، 1944–1950 337
خصومتهای کنگره، 1951–1955 337
تسلیم کنگره، 1955–1965 338
آگاهی کنگره، 1966–1969 339
چالشهای کنگره در برابر سیاستهای جنگ و خارجی ایالاتمتحده 339
احیای کنگره در دوران پس از ویتنام 340
درگیریهای کلاسیک قوه مقننه و مجریه 340
فهم احیای کنگره 341
کمیتهها. 341
آداب و رویههای کنگره. 343
نیروی انسانی. 343
کنگره پس از جنگ سرد. 344
قطبیشدن و حزبیشدن 344
دولت تقسیمشده 347
سیاست تهدید 348
تأثیر بر سیاستگذاری خارجی کنگره 348
چالشهای کنگره در مواجهه با سیاست خارجی ایالاتمتحده پس از حملات 11 سپتامبر 2001 349
رفتار کنگره در چهار حوزه سیاستی 353
قدرتهای جنگی 353
مشاوره و موافقت با انتصابات و پیمانها 357
نقش کنگره در توافقات بینالمللی 359
قدرت جیب و قدرت قانونگذاری 362
حملههای تروریستی 11 سپتامبر و واکنش کنگره 363
قدرت نظارت و تحقیق 364
کنگره و سیاست خارجی 368
فصل دهم : توضیح سیاستها و فرآیندهای تصمیمگیری در سیاست خارجی 373
متن: فرآیند سیاستگذاری 374
توضیح سیاستگذاری 376
مدل بازیگر عقلانی 377
تفکر گروهی 379
سیاستهای دولتی 383
فرآیند سازمانی 386
سیاستهای بین دستگاهی 391
خلاصه: درک تصمیمات سیاست خارجی 391
الگوهای سیاستگذاری خارجی 392
سیاستهای ریاستجمهوری 393
شناخت و تصاویر 394
تصاویر دشمن و سیاستهای خارجی 398
شخصیت 398
شخصیت و سیاستهای خارجی 403
سیاستهای بوروکراتیک 403
سیاستهای بیننهادی 407
یادداشتی درباره بحرانها 412
واقعیت پیچیده سیاستگذاری 414
فصل یازدهم : مردم و سیاست خارجی 418
تأثیر نظر عمومی 420
حکمت سنتی 420
اجماع جدید: عمومی پیچیدهتر و با پیامدهای بیشتر 421
درک افکار عمومی 425
نخبگان، مردم متوجه و مردم عادی 425
تأثیر غیرمستقیم و بلندمدت 430
الگوهای عمده در نظر عمومی 433
ایدئولوژی سیاسی و گرایشهای سیاست خارجی 435
سالهای جنگ سرد: ضدکمونیسم و اجماع لیبرال-محافظهکار 436
پس از ویتنام: تفرقه و اختلافات 437
رشد چپ و بینالمللیگرایی لیبرال 438
رشد راستگرایان و بینالمللیگرایی محافظهکارانه 439
ظهور نون بینالمللیگرایی 439
تجزیه، سردرگمی و بازآرایی؟ 440
فرهنگ سیاسی آمریکایی و سبک ملی 447
معصومیت، خیرخواهی و استثنایگرایی 448
پیامدهای سیاست خارجی 450
تأثیر افکار عمومی بر سیاست خارجی آمریکا 455
فصل دوازدهم:گروههای ذینفع و سیاست خارجی 459
مشارکت سیاسی معاصر 460
گروههای ذینفوذ و جنبشهای اجتماعی: منشأ و توسعه 462
استراتژیهای نفوذ در سیاست گروهی 465
تحول سیاست گروهها در سیاست خارجی ایالاتمتحده 467
سیاست گروهها در دوران جنگ سرد 467
پ POLICY خارجی و گروههای مرتبط با جنگ سرد 468
زیرساخت نظامی-صنعتی-علمی 471
تأسیس سیاست خارجی 475
دگرگونی سیاستگذاری گروهی پس از ویتنام 476
سیاستگذاری گروهی پس از ویتنام 477
فروپاشی نهاد سیاست خارجی 477
گسترش سیاستهای گروهی 479
فصل سیزدهم : رسانهها و سیاست خارجی 499
حکمت مرسوم و واقعیت پیچیده 500
فهم منابع و پوشش اخبار 502
منابع اخبار 502
پوشش خبری معاصر 503
اخبار و سیاست خارجی از جنگ جهانی دوم تاکنون 508
پوشش خبری پس از جنگ ویتنام 510
پوشش خبری پس از جنگ سرد 510
رشد اینترنت 512
ظهور منابع خبری با رویکرد ایدئولوژیک بیشتر 515
ظهور رسانههای اجتماعی 517
رسانهها و سیاست خارجی 523
ویژگیهای صنعت رسانه 523
رسانههای اصلی و تأثیر آنها 524
عوامل مؤثر بر پوشش خبری 526
سیستم خبری و سیاست خارجی 529
پوشش بینالمللی 530
رسانهها، سیاست و فرآیند سیاستگذاری 530
تأثیر CNN 531
نگاهی به سیاست نمادین و مشروعیت 534
نتایجگیری درباره رسانهها و سیاست خارجی 541
فصل چهاردهم : الگوها، فرآیندها و سیاستگذاری خارجی 545
سیاستها و الگوها 548
رهبری در سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده 552
زمینه رهبری سیاست خارجی 552
الگوهای رهبری سیاست خارجی 553
رهبری کاخ سفید 553
عوامل مؤثر بر رهبری کاخ سفید 555
رهبری بوروکراتیک 555
رهبری کنگره 555
سیاستهای بیننهادی. 558
نتیجهگیری: آینده سیاستگذاری خارجی ایالاتمتحده 558
منابع 601